twitter youtube google

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τετάρτη, 31 Ιουλίου 2013 14:47
Εκτύπωση

Image Hosted by ImageShack.usΗ περιρρέουσα ατμόσφαιρα στο χώρο της εκπαίδευσης είναι ιδιαίτερα φορτισμένη και το Υπουργείο Παιδείας καθυστερεί αδικαιολόγητα να καταθέσει, προς διαβούλευση, τα σχέδια για το νέο Λύκειο Τεχνικό και Γενικό.

Τις τελευταίες ημέρες υπήρξαν δημοσιεύματα με διάφορες εκδοχές του σχεδίου νόμου για το νέο τύπο Λυκείου που θα αντικαταστήσει το ΕΠΑΛ. Από αυτά άλλα φαίνονται πιο ρεαλιστικά και άλλα πιο ακραία που οδηγούν σε πλήρη κατάργηση-διάλυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ακόμα όμως και στο πιο θετικό σενάριο διαπιστώνουμε τα παρακάτω αρνητικά και ανησυχητικά σημεία:

-           Κατακερματίζεται η παροχή της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αφού σημαντικό μέρος της θα παρέχεται εκτός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Το νέο Τεχνικό Λύκειο εμφανίζεται ως τριετούς διάρκειας, αντίθετα με αυτά που γνωρίζαμε από τις ως τώρα εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και από το κατατεθειμένο στη Βουλή σχέδιο νόμου του ενός κυβερνητικού εταίρου, για ύπαρξη ενσωματωμένου στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα τετάρτου έτους. Αυτό σίγουρα καθιστά ανεπαρκή, χρονικά, την παροχή των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων στους μαθητές έτσι ώστε αυτοί να είναι σε θέση να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά.

Οι ώρες των μαθημάτων ειδικότητας είναι σαφώς περιορισμένες (λιγότερες και από αυτές του ΕΠΑΛ) και το ποσοστό τους δεν φτάνει το 50% του συνόλου των ωρών. Τι, ουσιαστικά επαρκές, Τεχνικό Λύκειο είναι αυτό όταν οι ώρες μαθημάτων Γενικής Παιδείας ξεπερνούν τις ώρες των μαθημάτων ειδικότητας;

Η επιλογή τομέα από την Α΄τάξη φαίνεται να δημιουργεί προβλήματα κινητικότητας μεταξύ του Γενικού και του Τεχνικού Λυκείου στη Β΄ τάξη, πρόβλημα το οποίο δεν πρέπει να υπάρξει.

Η μη αναφορά σε ειδικότητες δημιουργεί το εύλογο ερώτημα, ¨δεν θα υπάρχουν¨; Στην περίπτωση αυτή δεν μπορούμε να μιλάμε για απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους και επομένως το Νέο Τεχνικό Λύκειο δεν θα έχει, ουσιαστικά, κανένα μέλλον.

Τον παραπάνω προβληματισμό ενισχύει και η αναφορά σε δημοσίευμα ότι οι απόφοιτοι της Γ΄ τάξης θα αποκτούν ¨Τίτλο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης¨. Γιατί δεν αναφέρεται ο όρος ¨Πτυχίο¨; Μήπως πάμε σε κάτι ανάλογο με τους τίτλους- απολυτήριο των κλάδων προεπαγγελματικής κατάρτισης των Πολυκλαδικών Λυκείων που φυσικά δεν οδηγούσαν άμεσα σε επαγγελματικά δικαιώματα αλλά απαιτούσαν συνέχιση σπουδών σε έτος ειδίκευσης του ΕΠΛ ή τμήμα των ΙΕΚ;

Το θέμα της εισαγωγής πρακτικής άσκησης υπό τη μορφή της μαθητείας, είναι θετικό, μόνο εφόσον εφαρμοστεί σωστά μετά από σοβαρή μελέτη, αλλά είναι λάθος η εισαγωγή της στη Γ΄ τάξη. Τι πρακτική άσκηση θα κάνει ο μαθητής όταν δεν έχει προλάβει να διδαχθεί τις βασικές δεξιότητες το επαγγέλματός του; Τι Λύκειο θα είναι αυτό με 4 μέρες μάθημα; Τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά αν υπήρχε το 4ο έτος.

Τι θα γίνει με τα εργαστηριακά μαθήματα; Ποιος ο ρόλος των ΣΕΚ; Μήπως και για αυτά κάποιοι μεθοδεύουν την κατάργησή τους;

Τέλος δεν θα πρέπει να μείνει ασχολίαστο ότι στο νέο Τεχνικό Λύκειο καταργείται η δυνατότητα εισαγωγής των μαθητών του στα Πανεπιστήμια. Μιλάμε για μια σαφή υποβάθμιση, ένα Λύκειο ¨δεύτερης κατηγορίας¨, που δομικά δεν μπορεί να προσελκύσει τους καλούς μαθητές, οι οποίοι θα επιθυμούσαν να έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν όχι μόνο την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ αλλά και στα Πανεπιστήμια. Άρα παρότι οι ώρες γενικής παιδείας παραμένουν αρκετές, το νέο Τεχνικό Λύκειο υπολείπεται των διεξόδων που δίνει στους μαθητές του σε σχέση με το ΕΠΑΛ. Η Τεχνολογική Κατεύθυνση που καταργείται στο Γενικό Λύκειο (που πλέον γίνεται καθαρά Γενικό – Κλασικό) δεν μεταφέρεται αυτή στο Τεχνικό Λύκειο όπως ήταν το πάγιο αίτημα της συντριπτικής πλειοψηφίας των ανθρώπων της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης.

Όμως το χειρότερο από όλα αυτά είναι η εμμονή του Υπουργού Παιδείας να ξεκινήσει τη λειτουργία του νέου αυτού Λυκείου από το Σεπτέμβριο, με αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα στο πόδι και ανύπαρκτα βιβλία. Όπως φαίνεται θα ζήσουμε ακόμα μια φορά εποχές Αρσένη και ΤΕΕ, εκτός αν ο υπουργός όλα αυτά τα έχει αναθέσει σε διάφορους οργανισμούς και όλα είναι προκαθορισμένα από κρυφές επιτροπές και απλώς εμείς βρισκόμαστε σε κουβέντα. Γιατί ποτέ δεν μας κάλεσαν να διατυπώσουμε άποψη, ούτε ανακοινώθηκε επίσημα ότι κάποια άτομα είναι μέλη μιας επιτροπής και συζητούν για αυτά τα θέματα.

 

 

Ένωση Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών

Image and video hosting by TinyPic

Επιπλο Lovin

Newsletter